Annons
Annons


På min tallrik: Hemgjord falafel, broccoli- och citronpizza, tikka- cashewgryta mm.


Årstiderna skickade ut ännu en vegansk matkasse till mig förra veckan, och jag lagade tre av recepten. Min favorit var falafel med couscoussallad och tahinidressing. Man gör falafeln på blötlagda – men inte kokade – kikärtor, det är då den blir som godast.

Annons

På andra plats kommer den här tikka cashew-grytan med sötpotatis, kikärtor och fullkornsris. Väldigt god! Jag lade till grönsaksbuljong och vitt vin för att få upp smakerna lite.

Sen har vi en blomkålssoppa toppad med någon slags sallad på ruccola, bönor och rostade mandlar. Älskade inte den här soppan men tyckte att det var ett roligt sätt att toppa en soppa på! Tycker allt som allt att recepten i den veganska kassen är påhittiga och varierade, och känns hållbara då du använder samma råvaror till flera av recepten. Skulle vara en asbra studentpresent exempelvis.

Just det! Årstiderna hälsar att du får 20% på ditt köp om du klickar dig in här och anger koden CWKSSI. Obs att detta inlägg inte är sponsrat utan de har bara skickat ut en prova på-kasse till mig. Säger som Therese Lindgren: Recommend recommend.

Fick ett annat pressutskick från något som heter Smakbox, som låter en testa nya matnyheter. Den här gången fick jag bl.a. pizzatortillabottnar och tomatsås från Santa Maria, och både jag och Isak tyckte att bottnarna var godare än såna där pizzakit!

På pizzan hade vi tomatsås, ost (isak tog vanlig mozzarella i botten och pizzaost på toppen, jag tog vegansk mozzarellaliknande ost och toppade med lite bjäst efteråt), rödlök, citronzest, broccoli och olivolja. Nom.

Sist men inte minst så har vi en frukost som Isak gjorde till mig häromdagen. Han har lärt sig av de bästa mehehe. Smoothie+chia med müsli, fröknäcke med jordnötssmör och banan, apelsin- och grapejuice och kaffe.

Chiapuddingen görs dagen innan på 2,5 dl växtmjölk och 3 msk chiafrön och lite kardemumma. Blanda så att alla frön blir blöta och blanda sedan igen efter typ tio minuter. Sätt in i kylen över natten.

Smoothien görs på 1 banan, 1 dl blåbär, 1 msk jordnötssmör + lite kardemumma. Fördela smoothien i två skålar och klicka i chiapuddingen i skålarna. Toppa med müsli.

Smaklig spis!

7 kommentarer | Translate


Annons



Laddar