Annons
Annons


30 days of yoga – en utvärdering


Det hände sig att jag började yoga. I oktober 2017 närmare bestämt.

Innan dess hade jag bara yogat en handfull gånger. Faktum är att jag kunde störa mig på folk som gick runt och pratat om yogan som om de hittat MENINGEN. Hade svårt för det där spirituella. Det zen-iga. Jag tänkte att jag var för rastlös för den typen av aktivitet. Jag förstod inte syftet.

Annons

Men i oktober åkte jag till Hälsingland. Under den perioden var jag ganska skör. Jag tänkte att det kanske kunde vara bra att andas djupt och sträcka ut kroppen. Genom vänner, och av några av er, fick jag tips om Yoga with Adriene på youtube. Så jag tänkte att okej då, jag ger väl skiten en chans.

Och den månaden yogade jag varje dag. Samma i december, och likadant nu i januari. Igår avslutade jag True: 30 days of yoga, och några av er har skrivit och frågat om en liten utvärdering. Hur har det varit? Hur upplever jag yoga?

Det bästa med 30 days of yoga är:

1. Andningen
Jag tror att mycket av det lugn som jag upplever med yogan har att göra med att jag faktiskt djupandas och släpper spänningar i kroppen. Det är något som jag vi närmre eftertanke aldrig gör annars. Andningen får liksom hänga på mitt snabba tempo, medan kroppen är på helspänn. Genom att ta djupa, långa andetag så kommer jag ner i varv och, jo faktiskt, i kontakt med mig själv. Det här är ju tätt sammankopplat med mindfulness (som jag också har testat via appen Headspace), där andningen blir ett ankare till nuet (japp, jag skrev just det där).

2. Kroppens duglighet
Genom yogan förundrats jag gång på gång över hur schysst min kropp är mot mig. Hur den, för varje dag som går, blir vigare och starkare. Hur den orkar med, hur den bär mig. Kroppen har fått ett annat syfte än att vara ett skal, den ska snarare fungera.

3. Ett avbrott i arbetsdagen
I och med att jag ofta jobbar hemifrån så kan jag yoga lite när som helst under dagen. Om jag vet att jag ska sitta med en arbetsuppgift i flera timmar så tycker jag att det är nice att bryta av all stillasittande tid med en go downward facing dog.

4. Okrångligt
Detta är kanske det allra bästa. Det krävs ingen som helst utrustning för den här aktiviteten. Jag har rest utan yogamatta och gjort övningarna direkt på golvet, eller på en handduk. Oftast yogar jag hemma i bara trosor, för varför inte. Och jag behöver typ aldrig duscha efteråt. Det tar max 35 minuter av min dag, 35 minuter som jag lika gärna hade kunnat tillbringa i sängen med telefonen. Så jävla okrångligt. Så jävla skönt.

5. Gratis!
Bra va!

6. Skönt med rutinen – men utan att det bli för pressat
Jag har ju ett ganska stort kontrollbehov och njuter så mycket av att ha en bra vardagsrutin. Därför tycker jag att det är skönt att yoga varje dag, i stället för exempelvis varannan. Men eftersom Adrienes filmer är så varierade (vissa är 15 minuter, andra 35) så blir det inte hetsigt, utan känns snarare som *en present jag ger mig själv*. Men obs! Om det känns för stressigt för dig att yoga varje dag så kan du ju givetvis lägga upp det så att det passar dig.

7. Inte svårt
För varje dag under utmaningen så utvecklas rörelserna stegvis, så det känns sällan för krångligt. Adriene uppmuntrar också alltid till att göra sin egen grej: find what feels good. Hon är så jävla mysig. Lagom spirituell och svincharmig.

Frida Nim Flora x Nike Iceland training-29

Sammanfattningsvis så är jag så jävla glad att jag har infört det här i mitt liv.

Nackdelar då?
Jo, ibland tycker jag att hon pratar lite för mycket. Ibland är jag för rastlös för att sitta och andas in genom vänster näsborre och ut genom den högra. Har vid ett par tillfällen spolat fram sådana sekvenser. Men förutom det – inga klagomål!

Nu då?
Jag har några dagar kvar på Revolution-utmaningen, sen tänkte jag göra Yoga Camp! Så jag fortsätter helt enkelt.

Nu blir jag nyfiken på er!
1. Vad är din relation till yoga?
2. Du som har gjort True-utmaningen (eller någon av de andra), vad tycker du om den?

17 kommentarer | Translate


Annons



Laddar