Annons
Annons


30 days of yoga – en utvärdering


Det hände sig att jag började yoga. I oktober 2017 närmare bestämt.

Innan dess hade jag bara yogat en handfull gånger. Faktum är att jag kunde störa mig på folk som gick runt och pratat om yogan som om de hittat MENINGEN. Hade svårt för det där spirituella. Det zen-iga. Jag tänkte att jag var för rastlös för den typen av aktivitet. Jag förstod inte syftet.

Annons

Men i oktober åkte jag till Hälsingland. Under den perioden var jag ganska skör. Jag tänkte att det kanske kunde vara bra att andas djupt och sträcka ut kroppen. Genom vänner, och av några av er, fick jag tips om Yoga with Adriene på youtube. Så jag tänkte att okej då, jag ger väl skiten en chans.

Och den månaden yogade jag varje dag. Samma i december, och likadant nu i januari. Igår avslutade jag True: 30 days of yoga, och några av er har skrivit och frågat om en liten utvärdering. Hur har det varit? Hur upplever jag yoga?

Det bästa med 30 days of yoga är:

1. Andningen
Jag tror att mycket av det lugn som jag upplever med yogan har att göra med att jag faktiskt djupandas och släpper spänningar i kroppen. Det är något som jag vi närmre eftertanke aldrig gör annars. Andningen får liksom hänga på mitt snabba tempo, medan kroppen är på helspänn. Genom att ta djupa, långa andetag så kommer jag ner i varv och, jo faktiskt, i kontakt med mig själv. Det här är ju tätt sammankopplat med mindfulness (som jag också har testat via appen Headspace), där andningen blir ett ankare till nuet (japp, jag skrev just det där).

2. Kroppens duglighet
Genom yogan förundrats jag gång på gång över hur schysst min kropp är mot mig. Hur den, för varje dag som går, blir vigare och starkare. Hur den orkar med, hur den bär mig. Kroppen har fått ett annat syfte än att vara ett skal, den ska snarare fungera.

3. Ett avbrott i arbetsdagen
I och med att jag ofta jobbar hemifrån så kan jag yoga lite när som helst under dagen. Om jag vet att jag ska sitta med en arbetsuppgift i flera timmar så tycker jag att det är nice att bryta av all stillasittande tid med en go downward facing dog.

4. Okrångligt
Detta är kanske det allra bästa. Det krävs ingen som helst utrustning för den här aktiviteten. Jag har rest utan yogamatta och gjort övningarna direkt på golvet, eller på en handduk. Oftast yogar jag hemma i bara trosor, för varför inte. Och jag behöver typ aldrig duscha efteråt. Det tar max 35 minuter av min dag, 35 minuter som jag lika gärna hade kunnat tillbringa i sängen med telefonen. Så jävla okrångligt. Så jävla skönt.

5. Gratis!
Bra va!

6. Skönt med rutinen – men utan att det bli för pressat
Jag har ju ett ganska stort kontrollbehov och njuter så mycket av att ha en bra vardagsrutin. Därför tycker jag att det är skönt att yoga varje dag, i stället för exempelvis varannan. Men eftersom Adrienes filmer är så varierade (vissa är 15 minuter, andra 35) så blir det inte hetsigt, utan känns snarare som *en present jag ger mig själv*. Men obs! Om det känns för stressigt för dig att yoga varje dag så kan du ju givetvis lägga upp det så att det passar dig.

7. Inte svårt
För varje dag under utmaningen så utvecklas rörelserna stegvis, så det känns sällan för krångligt. Adriene uppmuntrar också alltid till att göra sin egen grej: find what feels good. Hon är så jävla mysig. Lagom spirituell och svincharmig.

Frida Nim Flora x Nike Iceland training-29

Sammanfattningsvis så är jag så jävla glad att jag har infört det här i mitt liv.

Nackdelar då?
Jo, ibland tycker jag att hon pratar lite för mycket. Ibland är jag för rastlös för att sitta och andas in genom vänster näsborre och ut genom den högra. Har vid ett par tillfällen spolat fram sådana sekvenser. Men förutom det – inga klagomål!

Nu då?
Jag har några dagar kvar på Revolution-utmaningen, sen tänkte jag göra Yoga Camp! Så jag fortsätter helt enkelt.

Nu blir jag nyfiken på er!
1. Vad är din relation till yoga?
2. Du som har gjort True-utmaningen (eller någon av de andra), vad tycker du om den?

18 kommentarer till “30 days of yoga – en utvärdering”

  1. Älskar också Adriene!! Känns som vi är kompisar, hon och jag, hehe. Tror jag yogat med henne off and on i typ 3-4 år?
    Tycker alltid det är svårt att hitta tid varje dag (med ett 8-17 jobb + aktiviteter) så är på dag 20 typ nu. För prestationsjunkien i mig är det lite jobbigt att inte kunna hänga med som jag vill, men tänker att det i sig är träning också. Tror det ligger mycket i det som du säger, att man andas ordentligt. Tycker också om att man känner att någon bryr sig om en och säger snälla saker. Det har liksom hänt att jag grinar på yogamattan för att hon råkar säga något som jag behövde höra precis då.
    Tack för en fantastisk blogg Flora!

  2. blir så peppad av det här!! jag började ju på revolution med dig sist, men sen blev jag långdraget sjuk och hittade inte riktigt tillbaka till rutinen. MEN, jag har heller inte mått lika bra sen dess. alltså, tyckte att dagarna blev så mycket mjukare när jag yogade? så jag ska definitivt se till att införa rutinen igen, och helst försöka lägga yogatiden mitt på dagen (kan också oftast det pga student). så fint att få höra hur det gått för dig. peppande, utan att vara pressande. tack!!

  3. Har inte heller sett mig som en yogis/mediterande person förut men jag har hittat små företeelser i vardagen som jag tror är min variant! På bussen (så mediterande för min hjärna), i matkön (här blir andra kanske stressade men jag finner lugn, never ever självscan obs) och när jag knyter skorna stannar jag en stund i ”pose” o stretchar, och när jag vaknar liksom rullar/sträcker jag mig innan jag går ur stänger. Tror det är den bestämda ingången att göra någonting, ”att yoga 30 min på en matta här” gör mig onärvarande o mer stressad så därför är jag glad för mina små men många sätt att göra kropp o hjärna lugn, lite men ofta.
    Har du eller nån av dina läsare liknande sätt? Vore intressant & fint att få delat:)

    1. Blir så underbart lugn av att åka buss eller annat färdmedel. I stressiga perioder är det nästan det enda som fått mig riktigt avslappnad! Gillar dina andra vardagsideer också.

  4. Måste rikta ett stort tack till dig för att jag fann yogan hos Adriane!! Tack x 10000. (Har dessutom fått flera vänner börja också). Jag har sedan november hållt på med yoga revolution och har ett par pass kvar och det är så skönt. Jag hinner inte göra ett pass per dag pga mitt jobb men det är perfekt okomplicerat ändå. Det är skönt i stunden, får stretcha, blir starkare och vigare, får bättre hållning och upplever att det förbättrar min övriga träning också. Mentalt är det guld också, känner mig Såå snäll mot mig själv! Tack igen!

  5. Har också gjort Adrienne men kommit fram till nu att jag vill ha mer utmaning och mindre prat och då provat ”Yoga with Cassandra”. Perfekt som nästa nivå! (Blir också rastlös av adrienne när hon är för seg)

  6. Jag började också min yogakarriär med Adrienne hehe. Hon är bäst! Jag hittade yogan då jag blev sjukskriven för panikångest och stress, och upplevde precis som du att yoga inte alls handlar om snygga tights och att kunna stå på händer på en surfbräda, utan om att lära känna sin kropp och sin andning. Det har hjälpt mig nåt oerhört med min ångest och jag är så glad att jag ”börjat” andas på riktigt igen! Nu går jag tredje terminen i en yogaklass och jag är verkligen helt salig varje gång jag går därifrån 🙂 Stor kram och tack för din fina blogg <3

  7. Har testat på yoga några gånger men det är inte riktigt min grej. Jag har svårt att fokusera på att göra rörelser, andas rätt OCH slappna av. Det blir för mycket och stressar mig istället. Hehe. Däremot är jag duktig på att andas i övrigt. Är jag stressad så brukar jag stanna upp, ta några djupa andetag som går ner till magen och det brukar hjälpa 🙂 Så andas är verkligen en bra grej 😉 haha.

  8. Jag har alltid tyckt om yoga, men hittade det på riktigt när jag för två år sedan gick in i väggen och behövde hitta en väg ut. Tillsammans med läkare och psykologer blev yogan min tid att ta hand om mig själv. Sedan dess har jag försökt yoga eller meditera varje dag, oavsett om det är en position eller 2h. Och jag ÄLSKAR det. Jag har seriöst hittat mitt sätt att leva. Mår så bra av att andas djupt samtidigt som jag blir starkare och smidigare (både fysiskt och psykiskt!).

  9. Jag gör också 30 days of yoga och är på dag 9, det är första gången jag lyckats hålla i något så länge (träning, matförändringar osv)! Längtar verkligen tills jag får göra nästa video. Älskar att det är så öppet och att hon hela tiden uppmanar en att göra det som känns bra. Jag behöver verkligen hennes prat, annars skulle jag vara lost på två sekunder…

  10. alltså flora du har ändå inspirerat mig till att ha som mål för 2018 att göra en 30 days challenge, eller iaf göra nåt pass med Adriene. Känner igen mig sjukt mycket i det du skriver om att jag typ ser mig själv som rastlös och det krockar lite med min självbild att bli en ”sån som bara mmm yoga mmm andning mm jag är så zen”. men jag får väl prova, alla kan ju göra det på sitt sätt liksom. tack för inspon iaf!

  11. Det var via youtube jag hittade yogan för 6 år sedan, nu står jag här med en yogalärarutbildning i bagaget. Har börjat hålla egna klasser och utvecklas dagligen både i min spirituella resa och i min övning. Det är något som jag verkligen brinner för och älskar och hoppas att jag själv en dag kan börja driva egna yogaretreatresor, kanske ha en youtubekanal och sen är mitt slutgiltiga mål att skapa ett yogaretreatcenter någon stans i världen. Där kärlek till sig själv och allt runtomkring är det främsta fokuset, att hitta sin egen harmoni och balans i dagens stressiga liv.

  12. Halloj!
    Jag har yogat länge och utbildade mig till yogalärare förra året. Åker till Indien varje år på yogaretreat och längre ”spirituella resor” och tagit kurser i energi och högkänslighet. Klarar mig inte utan det, det är som att det är där jag återvänder till vem jag är.
    Jag har lite svårt för grejorna på youtube, tycker som du nämnde att det pratas lite för mycket och går lite långsamt fram, vilket är lite jobbigt när man inte är i rätt sinnesstämning. Kan också tycka det är häftigt att bygga ihop ett eget pass utefter vad ens kropp känner för, för det är också en sjukt stor del av yogan. Iaktta och känna in kroppen.
    Yoga är ju också oerhört stort med olika inriktningar och jag vet inte riktigt vad för stil Adriene kör – men jag föredrar personligen vinyasa flow-klasser. Där får man verkligen in andningen som du talar om och den swishar en genom alla rörelser, ett skönt flow helt enkelt. Jag är utbildad inom Ashtanga yoga, vilket är lite som militärträning. Samma poser från början till slut och oerhört hård träning. Inte alls kul tycker jag.

    Så!! Jag tycker, testa olika former av yoga! Gå på någon samlad klass någon gång, eller också inte, folk har en tendens att vilja jämföra sig och lite tävla? Men ibland är det skönt att känna gemenskapen som kan uppstå i en yogasal. Ta en yogaresa om du kan. Indien är magiskt. Och pressa dig aldrig! Jag har överbelastat min axel som nubhåller på att gå ur led pga det. Gör det minsta ont så backa! Tro mej!

    Kram och lycka till <3

    1. Mia! Nyfiken – vad är det för kurser i energi och högkänslighet du har gått? Och var har du åkt på yogaresa i Indien? Tycker det är en djungel och vill hitta rätt.

  13. Så roligt att höra dina tankar om true och yoga i allmänhet! Jag tycker väldigt mycket om Adriene och har aldrig riktigt stört mig på att hon pratar mycket. Det beror kanske på att jag är otroligt rastlös som person och ser det som en övning för mig själv att inte spola förbi, bli otålig osv när hon är lite långsammare/inte kommer till saken direkt haha. Jag har yogat regelbundet i ungefär fem år nu och numera (förutom i januari när jag gör Adrienes utmaningar!) yogar jag oftast utan videor och går på ~känsla~. Jag gillar så kallad power yoga mest och svettiga vinyasa flows så True har varit en utmaning för mig eftersom så många av videorna varit väldigt lugna och långsamma. Men jag har lärt mig otroligt mycket om mig själv och min kropp och det känns så himla fint! I februari tänker jag att jag ska yoga lite mer på egen hand men sen i mars tror jag att jag ska göra ”yoga revolution” igen som är min absoluta favorit av Adrienes 30 days of yoga!

  14. Mmm håller med om att Adrienne är så satans charmig!! Tänkte på en grej, medan jag läste detta, som en yogainstruktör jag en gång hade sa ”yoga is like sex… it can be real awkward at first but it gets better the more you do it”. So true!

  15. 1. Har alltid tänkt att det är ingenting för mig. Min mamma har varit på yoga-resa i Indien, men jag har typ bara sett allt som fasader. Något som latte-morsor på Söder gör när barnet är på förskolan.
    Har ändrat mig. Tänkte på det när jag började göra yoga igen efter en veckas uppehåll. Hur jag log brett utan att Adrienne ens sa det. Hoppade runt och skrattade, min lilla skrumpna kropp mår ju så bra av att sträckas, tänjas, andas och slappna av.
    2. Jag håller på med. Jag tänker att både en för- och nackdel är att det är på youtube. Lättillgängligt för många, men mitt internet tog slut typ dag 22. Fick vänta typ en vecka tills jag fick internet igen. Visst att det finns wifi på bibliotek och kaféer, men det känns lite bökigt att göra Child pose mellan bokhyllorna.
    Annars toppen! Tack att du tipsade! Är så nyfiken på att försätta min yoga-resa.

    Vilken är din favorit yoga-pose?

  16. Jag kände likadant, så i början utmanade jag mig själv att göra det varje dag i en vecka och nu har jag gjort det i 30 dagar 🙂 Det är ändå motiverande att man varje dag har en halvtimme bara för sig själv, och efteråt så känns det som om kroppen har kommit igång och man känner sig skön och varm 🙂 Lycka till om du testar!

Visa alla kommentarer

(Obligatorisk)




Annons



Laddar