Häromveckan skrev en kille på Tinder: – Jag har aldrig matchat med en influencer förut. Han hade väl klickat sig in på min instagram och pusslat ihop ett och ett. Influencer. Definitionen av begreppet skulle kunna vara: en person som har en stor och/eller lojal följarskara i sina sociala medier. Själv brukar jag presentera mig såhär: "Jag skriver på flera sätt, dels skriver jag skönlitteratur och dels har jag drivit en blogg i elva år". Har väl med jante och göra. Att det känns konstigt att ge sig själv titeln influerare, även fast jag vet att jag har plattformar där jag kan påverka. Men också för att folk inte riktigt förstår yrket, att de automatiskt tror att en influencer lutar sig tillbaka på en solstol på Maldiverna och slänger upp ett instagraminlägg med vänsterhanden. Jag tror inte folk fattar hur mycket tid och kraft som jag lägger på mina sociala kanaler. Men hur gör man då, om man vill bli Influencer? Jo, det svarar min kompis Linda Hörnfeldt på i sin nya bok Yrke: Influencer – så gör du karriär på nätet. Linda är grundare till Influencers of Sweden (en superviktig intresseorganisation för oss som jobbar med blogg/instagram/youtube etc) och har stenkoll på detta. Jag kan verkligen rekommendera boken om du vill ha råd i hur du utvecklar din influencerbusiness, eller om du bara är nyfiken på att förstå hur branschen funkar. Jag läste den i ett svep på tåget från Kalmar i tisdags, och blev så impad av hur skarp och konkret den är, samtidigt som Linda väver in personliga anekdoter från sin egen karriär. Jag är med på ett hörn också. Eller flera hörn rättare sagt! Här och där finns mina citat insprängda. Och! Linda har även gjort en intervju med mig. Vi pratar om bland annat: ★ Bloggbråk och de som provocerar för att få trafik ★ Var går gränsen mellan person och varumärke? ★ Att ta betalt ★ Att välja nisch ★ Relationen till läsarna ★ Mitt ansvar som influencer Se videon här: https://www.youtube.com/watch?v=7-e4WO1DH74