Annons

Guide: så får du bättre struktur och blir mer effektiv i höst

Det här är en guide till dig som vill ha bättre struktur på dina arbetsveckor.

Det går ju inte att hitta ett allmänt recept. Jag är min egen chef och har inga barn att förhålla mig till. Jag har dessutom jobbat med mitt företag i sex år, och har möjlighet att tacka nej till saker för att min ekonomi tillåter det. Men, med det sagt, så kanske det finns en eller två (eller flera) punkter som kan hjälpa dig att få en mer strukturerad och effektiv höst.

Annons

Med effektiv menar jag inte att du ska göra allt, klara allt, vara bäst. Med effektiv menar jag att du ska jobba när du jobbar, och vara ledig när du är ledig. För att hålla stressen i schack. Mer om det längre ner.

ANVÄND KALENDERN

Sedan några år tillbaka använder jag Google Kalender. Det är långt mycket bättre än min iphones inbyggda kalender, och mer överblickbart än en fysisk kalender (tycker jag).

Annons

Jag har hört att små fysiska kalendrar gör att man känner sig mer stressad. Är de trångt på sidorna, uppfattar man det som att man har mycket mer att göra. Vet inte om det stämmer, men det låter inte helt orimligt.

I Google Kalender använder jag olika färger för olika saker (gult för privata grejer, grönt för skrivkurser, blått för möten, lila för skrivande, orange för bloggsamarbeten). Jag blockar även tid för skrivande (viktigt!). Annars är det så lätt att göra något annat, typ fika med en kompis. Men jag måste se på det som jobb!

Samma gäller tid för återhämtning. Det är också bra att planera in.

GÖR DET VIKTIGASTE FÖRST

Skräll. Men det är ju sant. Du kommer känna starka belöningskänslor efter att du gjort det viktigaste.

Annons

Jag är liiiite sugen på att skaffa mig en Productivity planner. Den fungerar såhär: varje vecka skriver man en lista på det som ska göras, i prioritetsordning. ”Five most important tasks of the week”, sedan ”secondary tasks of importance” och därefter ”additional tasks” (dessa får man inte göra innan man gjort de första). För varje enskild veckodag finns en egen lista, där man skriver upp dagens uppgifter. Såhär ser den listan ut:

Det finns ett test som PDF att skriva ut här. Detta är inget samarbete eller så, jag tycker bara att det verkar bra. Man kan ju testa med utskriftversionen, och om det funkar kan man ju klicka hem boken! Bara att googla Productivity Planner. Nån som testat? Antar att det är lite samma princip som bullet journal?

GÖR SVÅRA SAKER NÄR DU ÄR SOM MEST EFFEKTIV

Jag jobbar bäst på förmiddagar, och på eftermiddagar blir jag grötig i huvudet. Därför brukar jag skriva skönlitterärt innan lunch och jobba med mindre krävande uppgifter efter lunch. När funkar du som bäst? Fundera på det och planera din dag därefter.

Annons

VAR LEDIG

Jag var inne på det här tidigare: att planera in återhämtning. Det senaste året har jag inte jobbat på helgen, och satan vilken skillnad det är. Min pojkvän Johan jobbar 9-18, vilket också har gjort att jag har kontorstimmar. Så. Otroligt. Skönt.

LÄS BARA MAIL NÄR DU HAR TID ATT SVARA PÅ DEM

Okej. Det här har varit en game changer för mig. Förr kunde jag öppna mailen när jag gick till tunnelbanan, eller när jag satt på ett möte, eller när jag låg i sängen på kvällen (!). Men så fick jag tipset om att bara öppna mailinkorgen när man faktiskt har tid att svara. Ett mail kan spinna igång stressnivåerna i kroppen på ett omedvetet plan, och det vill vi ju inte. Avsätt hellre tid för mailinkorgen då, och gör allt på en och samma gång. Kanske en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen?

GÖR EN SAK I TAGET

Personligen är det här den svåraste punkten. Ofta när jag ska jobba så kanske jag börjar med att skriva, sen kommer jag på att jag ska svara på ett mail, och så skriver någon något på chatten, och plötsligt sitter jag och scrollar Facebook eller kollar klänningar på Stories. När jag i stället gör en sak i taget så märker jag väsentlig skillnad i mina stressnivåer.

Annons

På ett större plan så handlar det om att inte ta på sig för mycket olika jobbuppdrag på samma gång. Givetvis är det här en fråga om ekonomi och tid, men jag tror att ni förstår vad jag menar. Jag vet exempelvis att jag kommer ha mycket med skolan i september, för att allt kommer vara nytt då, och då har jag bestämt mig för att inte skriva något skönlitterärt då. Det får vänta till oktober i stället (om inte skolan blir för heavy).

VAR REALISTISK MED DIN TID

Ett misstag jag har gjort många gånger är att jag skriver ”skriva” eller ”plugga” i kalendern, över en hel dag, trots att jag vet att jag inte kan fokusera så länge på samma sak. Men det är svårt (för att inte säga omöjligt) att hålla fokus så länge. Då är det bättre att begränsa det till ett par timmar. Vissa använder pomodoro-metoden, där man jobbar effektivt i 25 minuter och tar en paus på 5 minuter, sedan upprepar man det fem gånger.

SELF CONTROL

Self Control är ett ooootroligt program som jag använt i flera år när jag ska skriva (apropå att göra en sak i taget, och hålla fokus). Den blockerar vissa hemsidor (jag blockerar exempelvis Gmail, Youtube och Facebook). Du väljer själv hur lång eller kort tid blockeringen ska pågå. Jag tycker att en halvtimme brukar vara lagom, för då blir jag också peppad att verkligen SKRIVA den halvtimmen. Varför inte bara stänga av internet? undrar du kanske. Jo, för ibland vill man ju researcha något eller kolla synonymer och what not.

Annons

TA BORT PUSHNOTISER PÅ MOBILEN

Detta gäller mail, Instagram och Facebook. Gärna även Messenger. Jag tar även bort Instagramappen i perioder, och har alltid telefonen på stör ej-läge (de personer som är markerade som favoriter kan ringa två gånger så kommer de fram). Lägg gärna telefonen i ett annat rum. Den suger fokus trots att den bara ligger bredvid!!!

RÖR PÅ KROPPEN

Fan spärra in mig vad klyschig jag är. Men ni lyssnade på Anders Hansens sommarprat va? Gör det annars. Vi BEHÖVER röra på oss för att jobba upp ett skydd mot depression. Det räcker med en liten kort promenad varje dag. Själv cyklar jag till och från jobbet, och när jag är i en skrivperiod brukar jag ta en promenad mitt på dagen. Vi måste syresätta kroppen för att kunna fokusera! Bild för stämning:

Annons

SKAPA SMÅ, GÖRBARA DELMÅL

Återkommande för den här lelle guiden är ju hur man ska göra saker på en rimlig nivå. Det handlar dels om att inte överarbeta, men också för att man måste få belöningskänslor. Har man för stora uppgifter på sin att göra-lista så kommer man alltid känna sig besviken. Ett tips är att exempelvis bestämma att man ska skriva 350 ord om dagen, på veckodagarna. För min del är det görbart, och om jag skriver mer så känner jag mig stolt. Och det är svårt att tycka illa om sig själv när man är stolt.

SÄG NEJ OM DU KÄNNER KANSKE

Går såklart inte att applicera på allt, ibland behöver man fundera och planera om (och ibland måste man tacka ja av ekonomiska skäl), men om något stressar dig och du direkt vet att det kommer vara omöjligt, säg nej direkt i stället för att dra ut på det.

Ibland orkar man inte tvätta håret å det är ok!

Annons

Har du tips för att hålla fokus/vara effektiv/hålla nere stressnivåerna/ha en bra struktur på din vardag? Låt höra i kommentarsfältet! 

28 kommentarer till “Guide: så får du bättre struktur och blir mer effektiv i höst”

  1. Nelly skriver: 15 augusti, 2019

    Precis vad jag behövde nu när jobbet dragit igång igen! Tusen tack!


  2. Kuggemichaela.fi skriver: 15 augusti, 2019

    Superbra guide! Att göra en sak åt gången och vara ledig (med gott samvete!) är så himla viktigt. Jag har bloggat om samma saker ett par gånger:
    https://michaela.fi/blogg/2019/5/14/bli-battre-p-att-strukturera-och-planera-ditt-jobb
    https://michaela.fi/blogg/2019/5/3/nar-jag-slutade-prokrastinera
    https://michaela.fi/blogg/2019/1/17/rutiner-i-arbetsvardagen-sa-har-gor-jag


  3. E skriver: 15 augusti, 2019

    Bra tips Flora!! Ang att koppla ifrån och stänga av från sociala medier/internet tror jag att det är viktigt att gå till grunden med sitt ”varför”, och jobba på och lära sig att ändra sitt beteende utifrån det, och på så sätt ändra inställningen till att vara frånkopplad. Tror inte det är långsiktigt hållbart att behöva sätta upp förbud i form av lås och appar/verktyg. (Det kan såklart vara en bra inkörsport till att ändra sitt beteendemönster för en som upplever ett starkt beroende) för det är väl en långsiktig balans man vill åt, och då behövs nog ett tydligt grundsyfte med varför man rör sig i de internetrum man gör, och varför man väljer att stänga av, tror jag. Att ta bort push och använda selfcontrol kan ju (hos en person utan tydligt ”varför”) skapa känslan av att ”något sker som jag missar nu” och begäret av att logga in känns större.


  4. Alexandra skriver: 15 augusti, 2019

    Läste boken Paus av Patrik Hadenius som kom med bra handfasta tips och insikter om jobb/paus. Tipsar!


  5. Louise skriver: 15 augusti, 2019

    Underbart inlägg. Tack Flora för att du delar med dig. Ta hand om dig i höst <3


  6. Rivkah skriver: 15 augusti, 2019

    Så himla viktigt och bra och välskrivet! Hoppas många tar till sig av detta!


  7. Miriammiriamogbok.com skriver: 15 augusti, 2019

    Masse gode tips, takk! Jeg vil tipse om å huske å spise, spesielt rundt kl 14 når man gjerne blir veldig trøtt! Nøtter, banan, energibarer er mitt tips. Og hvis man er veldig stresset er det lurt å legge inn litt pusteøvelser, 5 minutter kan være nok.


  8. elindevote.se skriver: 15 augusti, 2019

    vilket peppigt inlägg! Jag började med Bullet Journal för några månader sedan, jag förstår att det inte är för alla, men jag ÄLSKAR det. Har testat tidigare o blivit överväldigad och slutat, men nu ser jag fram emot söndag eftermiddagarna då jag ägnar mig åt att lägga upp den kommande veckan. Känner jag mig inspirerad så ritar jag o pysslar också, annars gör jag ett enkelt list-upplägg. Har alltid plats för framtida saker också, som jag då överför till vecko-kalendern varje söndag. Känner att jag kan babbla på om detta i all evighet så skonar alla och slutar nu, är bara så glad över att jag har fått bullet journal-metoden att funka för mig <3


  9. Anna Gårdlund skriver: 15 augusti, 2019

    Om man nu vill ha en fysisk kalender skulle jag vilja slå ett slag för kalendrarna från Leuchtturm eller Moleskine. Tycker det har superbra upplägg med veckan på ena sidan och andra linjerad. Tycker det är toppen att skriva ut planer för specifika dager på veckosidan och generella uppgifter eller planer på andra. Samt, unna dig en snygg eller smart kalender och inte den billigaste med upplägg som du innerst inne vet inte kommer att göra någon nytta. Såklart kan tvåhundra spänn för en kalender vara supermycket och inte ens största prioritering, men om man skulle ha de pengarna över så skulle jag säga att det är en bra investering!!! Blir personligen pepp på att planera av mig. Herregud, inte visste jag att man kunde skriva sex rader om en jäkla kalender, aja!


  10. Linn skriver: 15 augusti, 2019

    Så bra tips! Tack. Och det där med att kolla mailen endast när en har tid att svara. Aldrig tänkt på.

    Måste tipsa om appen block site. Det går att blocka både hemsidor och appar. Jag använder den för att minska skärmtiden. Det gör att jag inte slöscrollar. Ska nog lägga till Gmail på listan så tar jag ett medvetet beslut att kolla mailen istället för att göra det av slentrian ex på morgonen i sängen. Vem fan skulle svara på ett mail då?


  11. Annie skriver: 15 augusti, 2019

    Jättebra tips! Känns som en klok filosofi. Jag adderar: skriv upp allt du ska göra. Det kanske låter maniskt att skriva upp varje liten grej, MEN gör man inte det så kommer man gå runt och försöka komma ihåg allt i huvudet. Risken är ju dessutom stor att man glömmer något man ska göra och sen får man ångest för att man bommat nåt. Finns massa bra verktyg för det, tex Trello & Asana, men Anteckningar/Evernote funkar ju också. Att ha allt uppskrivet = kan släppa jobbet TOTALT på kvällar & helger och ändå ha stenkoll när det är jobbdags igen. 🙂


  12. Linnea skriver: 15 augusti, 2019

    Det här var ett väldigt bra inlägg! Kände att jag hade en bra o produktiv arbetsdag idag och det har nog till stor del att göra med att jag ringde det där samtalet det första jag gjorde. Nu, med dina tips, så tror jag det kommer bli en bra jobbhöst! Tack ☺


  13. Julia skriver: 15 augusti, 2019

    Tack för bra inlägg Flora!


  14. Dea skriver: 15 augusti, 2019

    Älskar dej! Tack för detta!<3


  15. Anna skriver: 15 augusti, 2019

    Hur visste du att jag snart börjar plugga igen efter ett uppehåll? Perfekt inlägg ju.
    Jag brukar plugga 45 minuter och pausa 15. Så länge klarar jag av att sitta fokuserat, sen vandrar tankarna iväg. På 15 min hinner hjärnan slappna av och ladda om. Man hinner sträcka lite på benen, fixa kaffe eller tillåta sig slösurfa lite. Funkar bra för mig!
    Ska testa Google kalender faktiskt. Brukar köpa en stor väggkalender (för mer översikt) och ha en liten (för mer noggrann planering) men ska testa med Google kalender. Är det här året jag för första gången i mitt liv inte släpar runt på min kalender? ?


  16. Linnéa skriver: 15 augusti, 2019

    Mitt bästa pluggbeslut är att alltid ha en timer brevid (obs ej mobilen!) när jag pluggar. Och sen köra korta intervaller, ibland 40 min, ibland en timme och ibland orkar hjärnan bara fokus i 10 minuter. INNAN jag lämnar skrivbordet för att ta paus så sätter jag timern på 5-10 minuter och lämnar timern på skrivbordet. Då måste jag ju gå tillbaka dit när den ringer. Jag skriver också ner pluggtiden, på minuten och räknar ihop när dagen är slut. Då kan jag, även om det känns som att jag inte fått någonting gjort, se att jag faktiskt fått X antal timmar effektivt plugg gjort. För att det här ska funka är det såklart viktigt att man pausar timern varje gång man svävar iväg. Jag brukar även sätta upp ett mål för hur många timmar jag ska plugga innan dagen är slut. Men tänk på att eftersom du räknar antalet timmar effektivt plugg så kommer en ”vanlig” arbetsdag på 8h att innebära färre timmar effektivt plugg, så bli inte besviken om antalet timmar är färre än du trodde. Jag brukar ligga på mellan 5 och 7 timmar en bra dag. OCH när du sedan är ledig så är du ledig, 100% ledig. Detta är hur jag överlevde mina första tre år på ett civilingenjörsprogram, hoppas på att det kan hjälpa mig på de två sista också. Kram på er!


  17. Mathildeladybrun.wordpress.com skriver: 16 augusti, 2019

    ÄLSKAR Pomodoro-metoden, fast jag hade ingen aning om att det var en metod som hade ett namn! 😀
    Jag har använt den när jag har övat mitt instrument, och senare när jag har övat sång i övningsrum. Kan va så himla slitigt att säga att en ska gå och öva i en timme, men med timer och uppdelade små mål så går det så mycket enklare och hux flux så har det gått 2 timmar och en vill inte sluta xD Så rekommenderar den STARKT till alla!


  18. Erica skriver: 16 augusti, 2019

    jag läste boken rest: why you get more done when you work less för ett par veckor sedan och den var SÅ intressant. precis som du tar upp så förklarar den psykologin bakom att ta pauser och vilken typ av paus som är bäst för kroppen (promenad, nap, träning, kreativitet). den diskuterar hur man hittar strategier för att balanser att jobb och vila – så att man får ut mest av båda samt författaren jämför forskare/författare/konstnärer och tittar på hur deras vanor ser ut.
    rekommenderar starkt om man gillar psykologi och vill få tips på hur man hittar balans mellan vila och jobb


  19. Lovisa skriver: 16 augusti, 2019

    Apropå på att göra en sak i taget! Jag fick tips att man har en liten lapp (impulslistan) bredvid sig när man jobbar där man skriver upp saker som man kommer på att MÅSTE göra under tiden man gör något annat. Typ om du sitter och skriver och kommer på att du måste svara på ett mail nu/måste boka om klipptiden som du glömt osv så skriver du ner det på impulslistan! Sen när du är klar med skrivandet kan du beta av impulslistan :)))


    1. AnnA skriver: 20 augusti, 2019

      Jaaa så gör jag alltid när jag pluggar! Har väldigt dålig koncentration och det händer väldigt mycket i mitt huvud, så en sån lista hjälper mig verkligen hålla spåret. Så bra grej!


  20. Saga skriver: 17 augusti, 2019

    Himla bra guide!! Ska bokmärka och ta fram när vardagen känns trasslig <3 Du är guld Flora!!


  21. Martina skriver: 17 augusti, 2019

    Tusen tack för en bra guide! Precis vad man behöver tänka på inför hösten. Jag ska ta en extra titt på Google calender, tack för tipset.
    Kram!


  22. A skriver: 17 augusti, 2019

    Mig har det hjälpt att tänka att man alltid måste göra sitt yttersta MEN vad ens yttersta är är inte konstant utan varierar ju med dagsformen. När jag sovit nio timmar, haft allt gott till frukost hemma och mår allmänt toppen är mitt yttersta betydligt mer än när jag bråkat med sambon, vaknat av nån jävel som börjar borra 06 och kaffet är slut. Så om jag verkligen kör 100% på de där toppendagarna finns det utrymme att faktiskt bara göra så mycket man klarar på skitdagarna, då kanske ens yttersta är att läsa 10 sidor och göra en att-göra-lista liksom. För mig släpper så sjukt mycket stress när jag vet att utrymme finns för ett breakdown om det skulle komma, och vet jag det blir ju dessutom att jag breakar mycket mindre pga mindre stressad


  23. Ellen skriver: 18 augusti, 2019

    Hej Flora!

    Detta är lite off-topic, men jag skulle gärna vilja höra lite tips om bra youtube-konton att kolla på. Vilka konton följer du? Kram


  24. Lina skriver: 19 augusti, 2019

    hej flora! bra inlägg det här! ska också plugga litteraturvetare i höst och måste får styr på tillvaron och rutinerna för att bli effektivare.. skulle vara spännande att se en dag med dig så, typ vardagsrutin? hur du vaknar, vad du gör på morgonen innan jöbb och hur du förbereder dig inför dagen som komma skall. bra blogg! ha det gott haj!


  25. Linn skriver: 24 augusti, 2019

    Hej flora!
    Skrivande intresserar mig mycket, och i sin text om varför du inte stänger av internet, så skrev du bla what not. Blev nyfiken, vad är what not?


    1. Kia skriver: 2 september, 2019
  26. Karin skriver: 18 februari, 2020

    Har bokmärke det här inlägget. Hjälpsamt!!
    Kan du inte göra en utvärdering av det här inlägget nu när du har pluggat klart för tillfället? Vore roligt att veta hur du tycker det fungerat. Iofs kanske din struktur för jobb funkat lika bra för plugget?


Dela på:
Laddar
https://flora.baaam.se/vardagsfotografier/augustilivet-boktips-middagstips/