Annons
Annons


Frukostmaten jag äter vareviga dag


Jag älskar ju frukost. Frukost får mig att komma upp på morgonen. Att stå och pilla med mackor, mixer och kaffebryggare i köket när synen fortfarande är grumlig och kroppen mjuk och seg är något som jag på rirri njuter av. Är iofs ganska morgonpigg. Men ändå. Jag har gjort det så många gånger att jag hinner bli klar med allt lagom till att kaffet slutar droppa.

Annons

Frukostbrickan ovan, som jag fotade i förrgår, är långt ifrån en ny syn för er. Precis det här motivet har jag fotograferat säkert hundra gånger. Jo. Tjatigt kanske. Men jag kan inte låta bli, det är nästan tvångsmässigt.

Jag tänkte att vi ska gå tillbaka i arkivet och bläddra lite bland den morgenmad som jag har dokumenterat. Jag äter nästan jämt smoothie och mackor. Med en eller två koppar kaffe till.

Standardsmoothien gör jag genom att mixa samman 1 banan, typ 1 dl frysta hallon eller blåbär, 1 msk jordnötssmör, 1 pytteliten skvätt mjölk och lite chiafrön.

Resultatet är en smoothie som till konsistensen blir lite som yoghurt. Den toppar jag med granola eller de frön och nötter jag råkar ha hemma för tillfället. Ibland slänger jag på lite bär, frukt, nötter, tahini/jordnötssmör också.

Till smoothien rostar jag rågbröd som jag häller olivolja på. Sedan mosar jag en avokado och toppar oftast med romanticatomater.

andra advent flora wiström3

Juice och frukt! Gör frukosten festlig! HEJ HELG!

Här är en frulle med avokadomackor och bananpannkakor med bär. Pannkakor steker jag inte på vardagsmorgnar, där går min gräns.

Här är en annan variant med soyghurt, granola och någon slags mangopuré. Till det rostat levain.

barnens underjordiska scen-1

När jag och Isak började ses så åt vi mackor med tartex (smakar typ leverpastej) och smörgåsgurka varje morgon. Om jag äter det nu så tas jag tillbaka till de första skälvande månaderna med en gång.

Yrsa Flora Barcelona5norrgården flora wiström -16s

Chiapudding gillar jag också, för det går att variera i evighet. Ibland har jag kakao i. Ibland kanel eller kardemumma. Alltid en nypa salt och någon god växtmjölk.

Att kombinera smoothie + chia är ett megatips. Jag brukar göra en stor skål chiapudding som får stå i kylen. På så vis går det snabbt att göra mat på morgonen.

flora wiström, chokladsmoothie

Chokladsmoothie! ÄLSKAR! Denna är nog gjord på banan, jordnötssmör, kakao, mjölk och chiafrön.

avokadomackor florasblogg.se

Oatly påmackan i botten och avokado, sesamfrön och koriander på toppen. Succé.

hälsingland flora wistrom-4

I LOVE rostade mackor med jordnötssmör, banan och flingsalt. Speciellt med kaffe till.

isak flora wistrom-1

BRAKFRULLE. Jag och Isak köpte ett toastjärn förra vintern och åt således toasts till frukost, lunch och middag den perioden. Tror dessa mackor innehöll vegansk ost, ajvar, färsk spenat och någon slags vegoskinka.

Äter du frukost? Och vad är din standard i sådana fall?

27 kommentarer till “Frukostmaten jag äter vareviga dag”

  1. min standard är havregrynsgröt!! med kanel + kakao i, och solrosfrön + banan + rostade sesamfrön + jordnötssmör + havremjölk uppepå ??

  2. Är en periodare när det kommer till frukost. Just nu är det filmjölk, flingor och valnötter. Innan var det turkisk yoghurt med hallon, honung och valnötter. Innan det var det overnight oats på havremjölk kryddat med kanel och toppat med blåbär som gällde. Då och då, mitt i mina perioder, äter jag vanliga runda ljusa mackor (vet ej vad dom heter) med vegoskinka. ALLTID kaffe till, det är det absolut viktigaste!

  3. Alltsåå? Tecken? Jag vaknade och tänkte vad fan ska man äta till frukost, får kolla pinterest för lite inspiration. Går istället in på din blogg – och detta dyker upp? Blir religiös nu då. Tack för tips! 🙂

  4. På vardagar kör jag allt som oftast en dubbelmacka med ägg eller leverpastej + smörgåsgurka. Vad som finns hemma som går fort att göra liksom. Stoppar ned i en burk och äter på morgonpendeln. Frukost på vardagar när man måste vara ute ur lägenheten ca kl 7 är bara ett nödvändigt ont, måste bara få i mig mat liksom.
    Men njuter därför dubbelt på helgerna! Varvar mellan alla möjliga varianter av pannkakor + frukt + valnötter eller french toast + varma hallon + valnötter eller ett kokt ägg + gröt + kanelstekta äppleskivor. Och alltid en gokaffe så klart!

  5. Åhh tartex! Älskar tartex. Var så ledsen över att det inte fanns i London tills jag insåg att man kan köpa det i hälsokostaffärer här! Fast som nån som äter leverpastej också tycker jag iof inte att det smakar leverpastej? Den med örter är godast <3

  6. älska frulle!!! brukar äta soygurt med müsli, honung & riven kokos men har nu gått över till havregrynsgröt med samma topping. Gärna banan till/mosad banan i gröten då med. samt knäckisar, helst med jordnötssmör+banan+honung men oftast med veganskt margarin (heter det så?). och te till såklart!! helst grönt earl grey.
    lyxar gärna på helgen med ägg, juice, pannkakor i ytterst sällsamma fall (måste göra oftare!!) och kanske godare pålägg.

  7. älskar detta! jag är så himla dålig på frukost egentligen, äter det aldrig till vardags pga för trött och lat på morgonen 🙁 däremot helger, då lyxar jag. oftast med en smoothie bowl på banan, hallon och blåbär eller mango, toppat med kokos och färska bär + macka med avokado och koriander. och på tal om det, koriander måste ju vara guds gåva till mänskligheten? godaste.

  8. +1 på det här med att IBS-mage inte vill äta innan lunch 🙁 så trist, för om jag har *något viktigt* runt lunchtid struntar jag oftast i att äta innan pga SÅ struligt med magen annars = inte heller bra att äta för sällan.

  9. chiapudding+hemgjord granola+havremjöl+ vilken frukt/bär som helst & nötsmör!! Freaking love it! Gärna blanda runt lite, å en kopp pukka te i vilken smak som helst<3 frukost å mellis ger mig liv

  10. Julia.. Du äter ju saker som gör en IBS mage sämre!
    T.ex mjölkprodukter, mjölprodukter m.m…
    Kolla in FODMAP dieten, utformad och framforskad speciellt för de som har IBS.

  11. Har återupptäckt havregrynsgröten! Havregrynsgröt med mosad banan i, skivad på + kanel, havremjölk och en klick jordnätssmör. Fantastiskt!

  12. Äter over night oats varje morgon! Så nice att bara vakna och äta på en gång, brukar ha i chiafrön och kanel plus en massa hallon och blåbär!

  13. Håller på och svälter ut min candida för tillfället så frukosten ser oftast ut som nån vanlig lunch – sallad av nåt slag, gurka, paprika, quinoa och ett stekt ägg eller kikärtor. Gott äre i alla fall 🙂

  14. brundgäddat leksandknäcke, tahini, skivad tomat över hela, ett TJOCKT lager surkål och massa svartpeppar. jag tröttnar aldrig. kan till och med äta det till kvällsmiddag också samma dag.

  15. Detta var nog det mest info-inlägget jag sett på länge. Vill ha recept på allt – eller hellre att du gör maten till mig!!!!

Visa alla kommentarer

(Obligatorisk)




Annons



Laddar